Dag 1 i prosjekt livsstilsendring

Første dag med å endre kosthold har gitt meg mange tanker. Kjenner jo nå at kroppen og magen har sklidd langt utenfor der jeg var for noen år siden. 2013 var mine glansdager på det området. Så jeg har prøvd å stille hodet tilbake til små mengder mat ofte. Hver 3 time er optimalt for meg. Litt jobb igjen til jeg er der, men jeg er positivt innstilt. Ikke første vinterstormen i mitt liv dette, så dette skal jeg klare.

Utfordringene jeg har sett i dag er å stoppe å spise i tide. At måltidet er over når jeg ikke er sulten mer. Skal ikke spise til man er mett, da vil ikke magesekken skrumpe inn igjen. Ikke drikke under måltidet har ikke vært noe problem for meg, for det gjør bare vondt. Men å vente i 20 minutter er vanskelig. Å sortere ut matvarer tar jeg etterhvert. Kan ikke gape over for mye på en gang, men pasta som ikke er fullkorn og ris er ikke en del av kostholdet mer. Brød er også ikke en del av kostholdet. Knekkebrød er tingen 👍😊

Kjenner og på at en stor utfordring er å ikke stress-spise, spise på følelser generelt. Adhd kan ikke spises opp, det funker ikke sånn. 🙈Selvmedisering med mat er et tankekjør i dag som jeg sliter med å finne løsning på. MEN har kanskje funnet noen enkle zumba-trinn jeg kan teste ut over en periode for å se om beinet mitt og ryggen tåler det. Da blir det lettere å avlede spisingen med aktivitet. 😊👍

Prosjekt innført i dag:

✔spise små mengder av gangen

✔spise ofte. Optimalt hver 3 time

✔kjenne på følelsen av å ikke være sulten mer. Og stoppe å spise der.

✔la det ligger igjen mat på tallerken. Aldri spise opp alt.

✔vente i 20 min. før man drikker etter måltid. Ikke drikke under måltid og ikke drikke 10 min. før måltid. Da lærer man å kjenne på selve metthetsfølelsen og magen jobber bedre.

✔kjenne etter på formen etter måltider og sortere ut de tingene som ikke får meg til å føle meg bra.

Motto: MAT ER TIL FOR Å DELES ❤✨

#kosthold #adhdmat #livstilsendring #bevisstspising #gbp

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar