Nyttårstanker

2017 har for meg vært et innholdsrikt og på mange måter tungt år. Fikk Adhd diagnosen på papiret, ble uføretrygdet, kuttet kontakt med deler av familien, datteren min ble sykere av sin fibromyalgi og ryggplager og måtte slutte i jobben sin, og alt dette fører med seg store følelsesmessige berg-og-dal-baner. Det endrer hverdagen, livssynet og måten å tenke om alt på. På den positive siden så har jeg måttet rette fokuser på oss selv. Adhd på papiret gjorde at jeg endelig kunne stå støtt i min egen oppfatning av meg selv. Familien og venner har fått mange svar og forholde seg til. Uføretrygden har gitt meg trygghet økonomisk. Jeg trenger ikke lenger være redd og kan nå puste med magen. Jeg omringer meg med mennesker som gir meg positivt og forståelse.

Trygghet var fokuset i 2017. Trygghet og vekst er fokuser i 2018. Vekst i forhold til å utfolde meg mer og realisere mer av mine håp og ønsker. Trygghet på flere områder nå som fundamentet står støtt.

Godt nytt år folkens!!!

#godtnyttår #oppsummering

Nyttårsforsetter

Tiden for tilbakeblikk er nå her. Vi står forran døra til 2018 hvor 12 nye kapitler venter og 365 muligheter ligger forran oss. Skriv ned dette:

Hvilke 10 ting har du klart å realisere hittil i livet ditt?

Hvilke 10 ting SKAL du realisere i framtiden?

Hvilke 10 ting drømmer du om?

Hvilke 10 ting kan du realisere her og nå?

Hvilke 10 positive ting kan du skrive ned om deg selv?

Sett deg delmål for langtidsmål og vær bevisst på alle valg du tar hver dag for å nå målene dine. Hver eneste ting du gjør og sier er valg du har tatt på forhånd eller du tar i øyeblikket. For oss med ADHD og andre psykiske diagnoser er dette litt vanskeligere. Men vi kan ikke la være å ha disse målene likevel. En diagnose er ikke en unnskyldning for å la være, det er en forklaring på hvorfor det er vanskeligere og mange ganger en litt mer kronglete vei.

#nyttårsforsetter #målsetting #nytenking #adhd

Dager som kom,

og dager som gikk.......

Ikke visste jeg at det var livet......

Nyttårsaften føles surrealistisk

Ikke et ukjent fenomen at når man har ADHD så har man dårlig peiling på tidsbegrep. Kronisk forsinka, alt blir gjort i siste lita i hui og hast og har man tilfeldigvis god tid en gang så finner man ut av ting man rekker innen deadline sånn at man klarer å få dårlig tid og blir forsinka likevel. Her er jeg en mester!!! Skulle hatt en diplom faktisk. Om nåen ber meg på middag eller fest så sier de alltid at oppmøte er en halvtime tidligere enn til resten av folket. Dette er jo jeg klar over nå, men det funker greit for de andre en liten stund hehe

En annen ting er klokka, kalenderen, tiden som tikker og går. Som alle andre så vet jeg at tiden går og jo mer tiden går, dess kortere tid er det igjen av for eksempel dette året og fram til nyttår. Jeg vet det like godt som deg. Men jeg forstår det ikke! Inni mitt hode er det leeeeeenge til nyttårsaften, jeg rekker maaaaange turer i butikken og jeg kan gjøre så innmari mye før 2017 er over!!!!! Men når jeg tenker på at det er i morgen, så får jeg panikk og blir så stressa at jeg nesten ikke får puste. Samtidig så skjønner jeg at jeg har et stort problem med tidsperspektiv og alt det innebærer. I skrivende øyeblikk får jeg telefon om jeg skal være på å tenne lys på grava til min farmor. Jeg tar meg i å tenke: hmmmm vi har jo god tid til det, for dette var jo då langt fram i tid. Har jo ikke god tid!!!! For om et par timer igjen så er det mørkt og det er glatt nok i fra før om vi ikke skal gå i mørket i tillegg. Plutselig kan jeg nesten kjenne tiden innhenter meg igjen og stresset blir faktisk reelt. Alikevel er nyttårsaften så langt fram i tid for meg. Så fjernt fra min fatteevne. Så nært, men alikevel så fjernt.

Hvor mye rekker du innen 2017 er over??

Godt nyttår folkens!!

#tid #adhd #godtnyttår

Tid... hva er det egentlig??

Nyttårsforsetter gir det et nytt forsøk

Så er det den tiden av året igjen. Tid til ettertanke på året som har vært og hva neste år skal inneholde.

Året som har vært ble jeg endelig sett, hørt og forstått. Alle bitene falt på plass og jeg fikk fotfeste i meg selv til å stole på min egen oppfatning av meg selv. Jeg fikk ADHD-diagnosen ned på papiret!! For meg var dette en lettelse. Endelig kunne jeg sette ord på det som bor inni meg. Familie og venner også har mer forståelse nå. Jeg er ikke lenger en sånn: du er ikke helt etter boka prosjekt. Faktisk ganske så greit etter boka 😊 Det er og flere ting som har kommet på plass i år. Slik at livet er fundamentalt bedre og tryggere.

Neste år skal jeg jobbe for bedre helse. Jeg skal finne en måte å få trent på med ryggskadene mine slik at jeg får bygget muskulaturen opp igjen og vekta ned dit den var. Å spise stresset og følelsene skal ikke lenger være en del av min hverdag. Jeg skal reise litt og jeg skal spare penger. Alt dette skal dere få ta del i. Med ADHD kan dette by på utfordringer, men jeg er sta og dette skal jeg klare 😊

Julekaker

Tyske skiver og pepperkaker. Hjemmelaget fra bunnen av etter mormor sine oppskrifter. Verdig skryt i fra mamma og tante!!! Weeee!!! Hjemmelagede karameller også dom er de beste tante har noen gang smakt!!! Adhd er fordel når man virkelig skal gå inn for noe. Det er drivkraften til perfeksjonisme. Om utseende ikke er perfekt, så er det smaken som teller. Blir som oss menneskene. Vi har ikke perfekt utseende noen av oss. Vi finner alltid noe som er feil, enten det er sånn eller slik. Men det vi brenner for blir alltid bra 😊🧚❤

#julekos #adhdjul #perfekt

ADHD-julemiddag

Så var det min tur da til å holde julemiddag. Kremt. Joda det skille gå fint det. Ribbe, det går fint det å lage det. I teorien. Gjestene skille etter avtale komme klokken 17. Null problem og null stress. Hva som er greia med meg og tidsperspektiv, det vet ikke jeg. Noe er totalt på trynet hvertfall. Etter å ha vært helt i kjellern i flere dager med utmattelse og kvelden i går med dibromyalgismerter, så har jeg sovet som en Stein i natt og alt for lenge. Så hodet har ikke vært der det skullle være, men jeg tenker at jeg gjør så godt jeg kan. Så med hodet under armen og armen i bind traver jeg i butikken for å handle inn et par små ting. Regner ut tidenes ribba og tenker jeg har goood tid. Starter opp ovnen litt før kl 14 og svært fornøyd med meg selv. Kl 14.40 snur jeg ribba rundt og tenker at jeg har goooood tid. Setter meg ned for å støpe 2 negler som har ramlet av mens jeg ser på Netflix. Leiligheten står på hodet og ingenting annet enn ribba er gjort noe med. Kl 16.20 hyler datteren min på 23 år ut, hallo skal vi ikke starte å gjøre i stand snart??? Hele verden min stopper opp!! Hva skjedde med tiden???? Datteren min prøver finne poteter, men de hadde ligget for varmt siden vi må ha mye varme på i min leilighet. Så da må hun løpe med i butikken etter nye. Heldigvis bor vi 20 meter unna. Jeg står og snurrer rundt meg selv og tenker sminke er det viktigste, så går og putter på maskara. Mens jeg står i speilet, så innser jeg at det var dårlig valg av ting å gjøre akkurat ser og da. Slynger meg å dekke bordet mens datter. Min koner poteter. Vasker gulvet fjør hun også mens jeg starter på grønnsakene. Sausen må jeg vente med til ribba er ferdig for å bruke byen. Masse drama og kløning med søling og grising så er middagen ferdig kl 18.00!! Da har gjestene ventet en time, maten som er ferdig littt etter litt må etter tur og rekke inn i mikroen for å få varme siden jeg hadde glemt å steke medisterkaker og det må man jo ha. Men maten var god den. Fiksa det hehe. Så da jeg setter kaker og chips på bordet og lager kaffe så utbryter jeg: men vi har jo glemt å spise dessert!!! Og i det jeg skal sette en siste bolle med karameller på bordet så glipper muskulaturen i ryggen og den havner for fort ned og på et glass ned brus som knuser og spruter utover tante. Himmel og spetakkel!!!! Så ble det da mindre oppvask, hehehe som tante sier: Det er aldri kjedelig komme på besøk til dere😢. Det skjer noe hele tiden🎅🏻😂😂😂😂

#adhdjul #julekaos #julemiddag 

Jul med utfordringer. Men jula er fin uansett 😊❤️🎅🏻🎄

Hva er ADHD for deg? Og hva er FM (fibromyalgi) for deg? Og hva er disse to til sammen??? Jo det skal jeg fortelle deg. Det er en følelsesmessig rollercoaster som i fortfilm med et stille Aaauuuu i bakgrunnen. Du kan aldri hoppe av den berg-og-dal-banen, du slipper aldri unna smertene, men du kan finne måter å leve med på. Ja medisiner er en del av det, men det som er viktigere er hvordan du lærer deg å leve med det på. 

Vi er nå på 3. juledag. Og julen er en påkjenning for alle. Men for meg med min ADHD, er den ekstra intens. Jeg nemlig ELSKER jula. Den er så koselig ❤️🎅🏻🎄 jeg hadde pynter leiligheten og juletreet og fått opp stjerna FØR 1. desember. Elsker å gå ute i mørket å se julebelysning og høste julestemning. Adventstiden er så herlig med Skomakergata og alle disse kalenderne. Venninna mi kom til og med med egen gavekalender til meg i år som hun hadde laget. Den var så fin!!!! På julaften kom datteren min og jeg hjem til mamma med hundene våre og trakk inn duften av pinnekjøtt. Energien bruser i blodet og spenningen er til å ta og føle på. Middagen blir spist og jeg kjenner på tilfredsstillelse, men og tristhet. Skulle så gjerne orket mer mat, for det er KO så godt! Samtidig så er det liksom bare gavene igjen, så er det over for i år og er helt år til neste gang. Vil gjerne ha jul oftere jeg. Gavene blir åpnet og jeg er som et lite barn igjen. Så moro!! Så moro faktisk at når siste gave er åpnet, så er jeg helt utmattet. Da setter vi nesa hjemover og jeg sovner rimelig kjapt. 1. juledag er og familiemiddagsdag. På denne dagen så er jeg utmattet av fattigue. Gleder meg fortsatt til ribba og familiesammenkomst, men utmattelsen vil helst være hjemme og sove. Så jeg pynter meg med fine klær, men sminken er mer naturlig enn dagen før og kvelden blir kortere. 2. juledag pleier og være familiemiddagstid. Slik ble det ikke i år pga influensa hos vertskapet. Jeg ble så lettet og glad!!! Ikke fordi jeg ikke ville dit, men fordi jeg hadde mest lyst til å melde avbud selv. Søvn skulle være fokus denne dagen. Men FM og ADHD sammen betyr for meg søvnproblemer. Så like tidlig opp, men filmer og husarbeid ble fokuset. Så det er årsaken til st jeg hadde overskudd til å starte denne bloggen i dag!!! 👏 Er det ikke flott?? 😃👏👍🏼 Selve smertene skriver jeg ikke d mye om her. Men de er der i bakgrunnen hele tiden, bare det st jeg velger å ikke fokusere på de.ikke her og nå. Skal skrive litt om det i et annet innlegg ved en annen anledning. 

Ny blogg!

Velkommen til blogg.no! :)

Dette er det aller første innlegget i din nye blogg. Her vil du finne nyttig informasjon, enten du er ny som blogger eller har blogget før.

Trenger du litt starthjelp finner du våre hjelpesider her: http://faq.blogg.no/, og vår engasjerte supportavdeling er tilgjengelig (nesten) 24/7.

Bloggen
Ønsker du å gjøre den nye bloggen din litt mer personlig anbefaler vi at du fyller ut profilinfo, laster opp et eget headerbilde og tilpasser designet slik at det passer til deg. Du kan også velge et helt annet design. Vil du bare komme i gang med bloggingen kan du starte et nytt innlegg.

Hashtags
Blogg.no bruker hashtags for å samle innlegg som handler om samme tema. Hashtags gjør det lettere å finne innlegg om akkurat det temaet du søker. Du kan lese mer om hashtags her: http://hashtags.blogg.no/

Andre nyttige sider
Infobloggen: http://info.blogg.no/
Vårt regelverk: http://faq.blogg.no/infosider/retningslinjer.html
Vilkår for bruk (ToS) og integritetspolicy: http://faq.blogg.no/?side=omoss

Nå som du har lest dette innlegget kan du redigere det eller slette det. Vær dog oppmerksom på at det alltid må være minst ett innlegg i bloggen for at den skal fungere - det er for eksempel ikke mulig å redigere designet uten at det finnes innlegg i bloggen.

Når du skal logge inn neste gang kan du gjøre det fra vår forside på http://blogg.no/.

 

Vi håper du vil trives hos oss!

hilsen teamet bak
blogg.no

 

blogg.no | logg inn | hjelp | regelverk | vilkår | om oss | kontakt oss | infobloggen